PERSIAPAN MELANCONG KE SURABAYA - Travel Blog

Sebuah blog peribadi pelancongan

Ahad, 14 Julai 2019

PERSIAPAN MELANCONG KE SURABAYA

Pada bulan August 2019 aku dan beberapa rakan akan mengadakan reunion KLMUSM kami yang ke 25 tahun di Surabaya atau secara khusus kami akan pergi ke Gunung Bromor.
Bukan untuk mendaki, dah 20 tahun tak buat aktiviti lasak , kami menggunakan jip ke sana..hehehehe.

Melampau nak buat reunion sampai ke Surabaya, bukan idea aku tapi idea rakan aku dan macam biasa aku terjebak apabila tiket kapal terbang telah dibeli.  Aku pun nak ambil kesempatan pergi sebab kami pergi kesana menggunakan MAS dan buat pertama kali aku nak naik MAS. So nak rasa pengalaman naik MAS sebelum MAS di jual atau ditutup..hehehee. Harga tiket MAS ini kami ambil sebab perbezaan harga tiket Air Asia dengan MAS hanya RM100. So better amik MAS kan. Tiket seorang ialah RM800.

Rakan kami mengunakan perkhidmatan pemandu pelancong dengan harga RM600 secara peribadi aku katakan agak mahal untuk 3H2M sahaja.

Disediakan perkhidmatan hotel dan  kenderaan serta pemandu pelancong. Makan semuanya ditanggung sendiri. Tapi aku tak mahu banyak bicara kerana kami mahu kesana sebab dah bertahun-tahun tak jumpa. Baru rasa zaman muda jadi pengakap bersama-sama..ahaks

Total flight dan pemandu pelancong siap dengan hotel dan kenderaan untuk seorang selama 3H2M ialah RM1400. Memang mahal sebab kalau ikut pengalaman aku, aku boleh dapat RM450 jer pemandu pelancong ni . Dan flight mungkin dalam RM500. Biasanya kalau melancong ke Indonesia, pastikan budget kita bawah RM1000 baru berbaloi ( termasuk flight, hotel, pemandu pelancong).
Tapi sekali lagi IT OK , aku bukan kedekut sangat..hehehehe

Intineri yang diberikan aku lihat pun simple sangat dan tak detailed. Ertinya kami rugi satu hari hanya pergi Bromor. Kalau ikut carian aku ialh air terjun terdekat ialah Madakaripura.
Petang sampai sana disuruhnya kami tidur….hehehehehe. Tapi 4 pagi kena naik jip ke Gunung Bromor sebab nak ambil sunset katanya…Memang fevert aku ler..

Tempat yang kami akan pergi ialah petik epal…wow!!! Ni mesti menarik ini siap dengan pemandangan kampung warna warni. Ni mesti cantik kalau  amik gambau ini.
Dan tidur di Surabaya/Malang dan esok balik..huhuhuhu.

Inilah ringkasan perancangan kami ke Surabaya dengan tujuan utama ke Bromo.  Bini aku minta aku beli kebaya Indonesia untuk Annual Dinner kilang dia pada bulan September ini…hemmm.
Mana nak cari yek.

Ittinary
Day 1
Sampai airport surabaya
Pergi air terjun otw ke bromor
Petang bromor . Tidur bromor
4 pagi naik gunung bromo

Day 2
Habis turun bromor checkout
Pergi malang
Pi petik apple dgn kampung warna warni.
Malam tidur malang atau surabaya.

Day 3