Bagaimana Mencari Pemandu Pelancong Peribadi Indonesia - Travel Blog

Sebuah blog peribadi pelancongan

Selasa, 16 Julai 2019

Bagaimana Mencari Pemandu Pelancong Peribadi Indonesia

Bagaimana Mencari Pemandu Pelancong
CONTOH CARIAN PEMANDU PELANCONG MELALUI GOOGLE. ADA TRAVEL AAGENT DAN BLOG PERSONAL

Salah satu masalah melancong tanpa pakej ialah mencari pemandu pelancong yang baik dan murah. Setakat ini aku bersyukur kerana semua pemandu palancong yang aku ambil semuanya hebat-hebat belaka terutama jika melancong di Indonesia.

Ada beberapa teknik bagaimana hendak mencari pemandu pelancong jika mahukan pelancongan peribadi dan tak mahu melancong secara kumpulan. Untuk aku secara peribadi pelancongan secara pakej ini kelemahannya ialah kita terikat dengan masa. Adakala tempat tu menarik tapi terpaksa singgah sebentar kerana masa yang diberikan tidak cukup. Dan ada tempat yang tidak menarik minat anda tapi terpaksa tunggu sebab ada pelancong lain yang suka.

Lagi tak best ialah ia tak privasi, kita melancong dalam kumpulan yang besar dan pelbagai ragam manusia dalam kumpulan tersebut. Kalau jumpa kumpulan yang baik, ok ler. Kalau jumpa kumpulan yang macam hawau perangainya..stress perjalanan anda sepanjang masa.

Adalah lebih baik jika anda menguruskan sendiri pelancongan anda dari tiket kapal terbang hingg apemandu pelancong. Ianya lebih murah. Berbalik pada pemandu pelancong, bagaimana nak cari pemandu pelancong sesebuah negara yang tidak pernah anda pergi.

Pertama tanya kawan yang pernah pergi ke negara atau daerah yang anda mahu pergi. Jika rakan anda pernah pergi maka ambil no telepon pemandu pelancong tersebut dan deal dengan dia. Itu cara yang paling mudah dan selamat kerana rakan anda pernah pergi ke sana. Malah anda boleh tanya tips melancong ke sana.

Kedua ialah melalui Google. Ini yang selalu aku lakukan iaitu surf di Google taip Pemandu Pelancong Surabaya sebagai contohnya atau bahasa english Tourist Guide Surabaya. Amik kau macam-macam nama keluar.

Anda dah tau nama semua pemandu pelancong Surabaya melalui carian internet. Langkah kedua ialah melihat detail tentang pemandu pelancong tersebut. Anda boleh surf di Trip Advisor atau cari FB atau blog mereka. Cari review tentang mereka, bagus atau tidak. Biasanya semua pemandu pelancong ini ada FB dan juga blog.

Pastikan blog atau FB mereka updated yang terbaru dimana ia ada ambil gambar bersama pelanggan dia pada tahun ini ler. Untuk memastikan ia adalah pemandu pelancong yang aktif. Jika anda tak jumpa jangan khuatir, what apps pada mereka dan minta intineri melancong ke Surabaya dan minta sekali alamat FB atau Inst atau blog kononnya anda nak friend dengan mereka.  Kalau ia pemandu pelancong pasti ia akan berikan pada anda.


Ketiga melalui pembacaan blog-blog personal kaki pelancong dimana mereka yang pernah pergi melancong dan mempunyai blog pasti akan menulis tentang kisah pelancongan mereka.  Bacalah artikel blogger dari Malaysia yang pernah ke Surabaya, pasti mereka ada letak nama pemandu pelancong mereka dan jika tiada hantar komen minta no telepon pemandu pelancong mereka.

Ini sahaja caranya, mudah sangat dengan zaman teknologi pintar ini. Aku syorkan teknik pertama dan ketiga ler. Cari beberapa pemandu pelancong, kau tak payah call, kau what apps jer minta intineri dan juga kos seorang termasuk hotel,tiket masuk  dan makan tengahari/malam. Biar semua all in one..kau tak pening kepala.  Budget macam aku kata dalam artikel aku TERDAHULU mesti dalam anggaran untuk pemandu pelancong ialah RM400-500. Jika melebihi budget cari yang lain.

Kau tentu kata giler ker dengan hotel, makan dan tiket masuk hanya dalam RM400. Anda tak gila..hahahahha. Aku pernah ke Bali tapi sewa pemandu pelancong sahaja tak termasuk hotel dan makan selama 5H4M aku kena bayar seorang RP1.5juta ( RM330 jer). JIka kau masukkan hotel 4 bintang dan makan/tiket ia pasti dalam anggaran RM450 maks.


Sentiasa cari intineri yang baik, kemudian compare kan kesemua intineri pemandu pelancong yang kau dah what apps. Ada yang kurang dari budget dan ada yang lebih dari budget. kau lihat apa keistimnewaan mereka semua ini. Kadangkala budget yang rendah ini dia kasi hotel murah, kau tanya hotel tempat menginap kat mana. Nanti dia beritahu sebagai contoh di Surabaya Hotel Aria. Kau surf internet cari nama hotel ini dan lihat review dan berapa bintang. Jika kau rasa hotel tu tak best, minta tukar dan tanya selepas tukar berapa tambahan.

Intineri pun check betul-betul, ada pemandu pelancong dia short cut, kau kena compare semua intineri dari masa kau turun dari flight sampai kau balik. Pastikan padat dan mengikut kesesuaian kau. Kalau kau kurang faham tentang kawasan tersebut, surf internet dan taip nama kawasan tersebut dan tengok cantik tak.

Kau juga boleh compare dengan blog-blog personal yang pernah pergi ke Surabaya dan bandingkan. Kau taip jer intineri melancong ke Surabaya atau panjang sangat Intineri Surabaya.

Bagaimana Mencari Pemandu Pelancong
CONTOH CARIAN INTINERI

Akhirnya kau dah jumpa pemandu pelancong ikut budget kau dan juga intineri yang baik dan hotel yang baik serta kenderaan yang baik. Maka kau dah boleh booking dia. Biasanya pemandu pelancong Indonesia peribadi ini tak minta deposit, Sampai sana baru kau bayar. Kau jangan gatal-gatal tanya berapa deposit nak bayar kecuali dia minta.

Kalau dia minta pun untuk booking hotel dalam RM300 macam tu jika kau pergi dalam 5 orang ler, Tapi setakat ini aku bayar kat sana sahaja. Masa berjumpa aku bayar separuh dan masa balik aku bayar penuh. Leceh ler nak pi masukkan duit dan bayar dia.. Baik bayau sana sahaja. Cari pemandu pelancong yang minta kaedah bayaran sebegini yer....

Tentu kau kata kat aku, dia percaya kat kita ker tak bayar deposit. Aku tanya kau, adakah anda percaya dengan pemandu pelancong tu...hehehehe.

Pemandu pelancong tu mesti percaya dengan kau sebab masa kau what apps, kau dah hantar screen shoot tiket kapal terbang kau pergi balik. Betul tak? Takkan kau nak tipu dia sebab tiket kau dah booking. Itulah bukti kau dah setuju deal dengan dia...

Jika pemandu pelancong tu minta deposit dan kau rasa tak banyak , boleh jer. Ini semua soal trust. Sebagai contoh masa aku nak pergi Vietnam seramai 5 orang, pemandu pelancong tu minta sorang bayar deposit RM50 X 5 orang, aku bayar jugak sebab tak tinggi sangat deposit tu..

Maka selesailah masalah pemandu pelancong anda jika mahu ke Indonesia yer. Ingat!!! ikut budget yang aku beritahu. Bawah RM450 dan kalau kurang lagi baik. Jika melebihi RM450 memang mahal ler tu.. tapi bergantung pada demand kau plak.

3 ulasan:

  1. Kalau gi Langkawi, pemandu pelancong minta deposit rm200. Mahal ke tak? 3malam je pun

    BalasPadam
  2. Kalau gi Langkawi, pemandu pelancong minta deposit rm200. Mahal ke tak? 3malam je pun

    BalasPadam
  3. boleh bagi no pemandu pelancong di jakarta

    BalasPadam